úterý 29. prosince 2015

Review #12 Jonas Jonasson - Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Ahojky,
tak tu máme recenzi na velmi úspěšnou knihu. Navedla mě zase k ní kamarádka. Zpočátku jsem nevěděla, co od ní čekat, ale... Nemůžu říct, že by mě nějak oslnila, ale pár místy neměla chybu. Na začátek už ale musím říct, že jsem od ní čekala víc. Sice jsem milovník fantasy, ale čímkoliv jiným nepohrdnu, ale tohle se nějak moc neuchvátilo.

Název: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Originální název: Hundraäringen som klev ut genom fönstret och försvan

Autor: Jonas Jonasson

Žánr: román (?), drama

Nakladatelství: Panteon

Počet stran: 398

Rok vydání: 2012

Hodnocení na Goodreads: 3,79/5

Anotace: V den, kdy se mají v přítomnosti různých hodnostářů slavit jeho sté narozeniny, vyleze Alan Karlsson z okna domova důchodců, a jak praví název knihy, zmizí. Zatímco je po něm vyhlášeno pátrání, dostane se jako slepý k houslím ke kufru plnému peněz, takže ho začnou honit jak zloději, kterým ho „ukradl“, tak policisté. On se ovšem se svými pronásledovateli postupně spřátelí, takže vše dopadne úplně jinak, než čtenář očekává. Druhá dějová rovina mapuje Alanovy předešlé osudy, a tudíž i celé dějiny Švédska, Evropy a světa v průběhu dvacátého století. Jakkoli je totiž Alan člověk veskrze apolitický, během svého úctyhodně dlouhého života se setkal snad se všemi významnými politiky – od Harryho Trumana, přes Mao Ce-tunga, Churchilla, Stalina, de Gaulla až po Kim Ir-sena – a navíc bezděčně ovlivnil významné historické události (např. sestrojení atomové bomby).


Stoletý Alan utekl na své narozeniny z domova důchodců. Na nádraží dostal na pohlídání kufr a tím to vše začalo. Po zbytek příběhu se mu podařilo s pomocí zabít 2 mafiány a třetího zranit a to není jeho jediný prohřešek... Během jeho útěku se dozvídáme kusy jeho minulost, ať jsou sebevíc absurdní.
(Celkem nevím, jak ani podat obsah.)

Jako kniha se mi nezdála špatná, ale prostě tohle není můj styl. Musela jsem se do dočtení nutit. Strašně mě nebavily ty události z minulosti. Vím, že to tam musí být, ale prostě to nebylo nic pro mě. Někdy se mi protivil i hlavní hrdiny přišel mi takový... horlivý a nevyzpytatelný. To není hrdina pro mě. Někdy mi přišel i protivný prostě ne.

Když se mám vyjádřit k přebalu knihy, tak ten mi přijde takový průměrný. Taky takový prostý a jednoduchý. V textu jsem taky nepostřehla žádné chyby. Obecně mi knihy psané třetí osobou nijak nevadí, tak u téhle to bylo fajn, že to tak bylo, ale bylo to takový ... neosobní.  Prostě další ne. A to ještě mi vadila taková zdlouhavost děje.Musím říct, že jsem byla ráda, když jsem se dostala na konec. Protože už před půlkou jsem u ní docela umírala.

No, aby tu nebyly pořád jen zápory, tak tu vyzdvihnu plusy. Prvním je ten, že je tam vidět obrovský kus práce to jako fakt, ale ve výsledku nic moc. (Marně se snažím najít nějaký jiný.) Moc plusů tam teda není no. Ale co se dá dělat. Jak se říká - Sto lidí, sto chutí. A mě tohle zrovna po chuti nebylo.

No, hodím sem ještě pár fotek a hodnocení a za mě je to dnes vše!






Plusy:
- přebal
- text bez chyby
- je vidět, že je nad tím spousta práce

Mínusy:
- musela jsem se nutit ke čtení
- zdlouhavost
- bylo tam více minulosti než přítomnosti
- hlavní hrdina
- přebal
- nezaujala mě
- místy trapná zápletka



Žádné komentáře:

Okomentovat